S rostoucím počtem imigrantů s různorodým kulturním zázemím se v posledních letech stala naléhavější otázka jejich integrace do většinové společnosti. Klíčovou roli v pomoci imigrantům a uprchlíkům při usazování v nových zemích a prostředí hraje vzdělávání. Jeho role při integraci zahrnuje široké spektrum aktivit od výuky jazyků po uznávání diplomů. Vzdělávací instituce mohou těžit z poskytování rad a dobré praxe ohledně vytváření optimálního způsobu vzdělávání imigrantů. Evropská komise podporuje výměnu dobré praxe a finančně podporuje projekty na více úrovních vzdělávání.<\/p>\n
Školní vzdělávání pro migranty<\/a><\/strong><\/p>\n Školy napříč Evropou zažívají rostoucí počet dětí narozených a vychovaných v jiné zemi. To může vyvolat nadměrný tlak na kapacitu výuky jazyků a řada dětí z rodin imigrantů zaostává ve školních výsledcích (studenti narozeni mimo EU mají dvakrát vyšší pravděpodobnost předčasného odchodu ze vzdělávání). Na druhou stranu, rostoucí diverzita je příležitost učinit školy inkluzivnější, kreativnější a otevřenější.<\/p>\n V roce 2015 iniciovala EK šetření na toto téma (výsledky zde<\/a>), členské státy mají možnost s podporou EK svolat pracovní skupiny k řešení významných problémů (tzv. peer learning activity). Ke vzájemné konzultaci a sdílení dobré praxe slouží rovněž online platformy eTwinning<\/a> a School Education Gateway (SEG)<\/a>. Probíhá rovněž monitorování rozdílnosti výsledků místními dětmi a dětmi z rodin migrantů ve vzdělávacích systémech zemí EU (zde<\/a>), realizují se studie o podpoře vzdělávání dětí nově příchozích migrantů (zde<\/a>), či EK financuje projekty škol v rámci programu celoživotního vzdělávání (zde<\/a>, více podobných projektů lze nalézt zde<\/a>).<\/p>\n Vysokoškolské vzdělávání imigrantů a uprchlíků<\/a><\/strong><\/p>\n Evropská komise podporuje integraci migrantů a uprchlíků ve vysokoškolském vzdělávání a ve výzkumu, podporuje projekty a šíří příklady úspěšné praxe v této oblasti. Klíčovou roli má zlepšování jazykových dovedností a uznávání kvalifikací. Podpora institucí se opírá o fondy programu Erasmus+<\/a> a směřuje zejména k rozvoji strategických partnerství ve vzdělávání<\/a> a zvyšování kapacit vysokého školství v partnerských zemích<\/a>. Podpora jednotlivých studentů zahrnuje volně dostupnou online jazykovou podporu<\/a>, podpůrné iniciativy uskutečňuje řada evropských univerzit (jejich zaměření zmapovala EK). Evropská unie rovněž zřídila regionální fond (Madad Fund<\/a>) v reakci na syrskou krizi na podporu komunit syrských uprchlíků v oblasti vzdělávání v zemích Blízkého východu, severní Afriky a západního Balkánu. V rámci programu Akce Marie Skłodowska-Curie (MSCA)<\/a> je poskytována podpora výzkumným pracovníkům, jejichž vědecká dráha byla přerušena, mimo jiné z důvodu vojenského konfliktu.<\/p>\n Vzdělávání dospělých migrantů<\/a><\/strong><\/p>\n Vzdělávání dospělých je pro imigranty klíčové, neboť pro počátek nové kariéry mohou potřebovat jiné dovednosti, než jaké používali ve svých zemích původu. Rovněž pomáhá vybavit lidi pracující s imigranty interkulturním povědomím a kompetencemi, což usnadňuje integraci pro všechny zúčastněné strany. V roce 2015 EK provedla šetření ke zmapování situace v této oblasti (výsledky zde<\/a>). Iniciativy ve vzdělávání dospělých jsou financovány z programu Erasmus+<\/a>, resp. jeho předchůdce Lifelong Learning Programme<\/a>.<\/p>\n Jazykové vzdělávání migrantů<\/a><\/strong><\/p>\n Projekt Vícejazykové rodiny usiluje o zachování lingvistického bohatství migrantů žijících v EU a rodin s jazykově odlišnými rodiči. Projekt poskytuje podporu poskytováním odpovědí na otázky: Proč bychom měli podporovat pokračování používání rodinného jazyka? Co a jak můžeme dělat na jejich podporu? Projekt poskytuje podpůrné materiály pro učitele, skupiny migrantů a další zainteresované účastníky. Mnohé z těchto zdrojů jsou dostupné ve více než 20 jazycích, aby bylo možné jejich co největší rozšíření.<\/p>\n Projekt Meridium<\/a> představuje síť pro dialog středomořských univerzit zaměřenou na podporu a studium multilingualismu jako zdroje sociální soudržnosti, aktivního občanství s ohledem na imigrační otázky v evropském Středomoří. Program Jazyky v Evropě – teorie, politika, praxe (LETPP)<\/a> zahrnoval kulaté stoly a sekundární výzkum, na základě jejichž zjištění zahájen projekt European Language Label (ELL)<\/a>. V jeho rámci jsou uskutečňovány iniciativy jazykových dovednosti a snadnějšího usazení imigrantů, ať už jde o nově příchozí děti bez rodiny (Program přijetí uprchlíků<\/a>), jazykové vzdělávání v oblasti financí (projekt Integra<\/a>) či komunikace s pacienty imigranty (Jazyky pro zdraví). Hlavním výsledkem projektu je Jazykový průvodce zdravotní péčí pro migranty<\/a>, obsahující základní terminologii, informace o zdravotních systémech jednotlivých zemí a další potřebné informace pro instituce odpovědné za integraci migrantů.<\/p>\n Další zdroje informací<\/strong><\/p>\n Právní předpisy a iniciativy EU<\/p>\n