DASCHE – projekt Erasmus+ (9/2017 – 4/2020)

Hlavním cílem projektu Developing, Assessing and Validating Social Competences in Higher Education (DASCHE) v rámci KA2 programu Erasmus+ je podporovat politické učení mezi zeměmi a vysokoškolskými institucemi v rozvoji kurikulí, hodnocení a validaci sociálních kompetencí studentů. 

Partneři projektu: Akademiskas Informacijas Centrs (Lotyšsko), Centrum pro studium vysokeho školství, v.v.i. (Česká republika), Universitaet Bremen (Německo), University Of Durham (Velká Británie), Universiteit Twente (Nizozemsko) a SGH Warsaw School of Economics (Polsko), která je hlavním řešitelem projektu.

Zahájení a průběh projektu:

Zahájení spolupráce proběhlo ve dnech 17. – 18. října 2017 na půdě SGH Warsaw School of Economics setkáním zapojených partnerů, kteří diskutovali především nad organizačními, finančními a metodologickými aspekty projektu.

Během následujících setkání se debatovalo o metodologii výzkumu, která má být použita v projektu, definování pojmu „sociální kompetence“, jakož i role univerzit ve společnosti, hodnoty akademické obce, výuky / učení a technické nástroje používané k rozvoji a prokázání společenských schopností. Partneři představili stav a současný vývoj v oblasti sociálních kompetencí v oblasti vzdělávání ve svých zemích.

Završení projektu:

Projekt vyvrcholil konferencí Sociální kompetence – nová dimenze tradičního vysokoškolského vzdělávání, jež se konala 28. února 2020 již tradičně na půdě SGH Warsaw School of Economics. Byla pojata interaktivní formou a její součástí bylo několik panelových diskusí.

Událost otevřela přednáška Jean-Philippe Restoueix z Rady Evropy, který zdůraznil, že sociální kompetence by měly být v centru pozornosti evropských vysokých škol. Jsou podle něj důležitou součástí paradigmatické změny, kdy se vzdělávací proces zaměřuje na studenta. Tato změna ovšem ještě pořád probíhá spíše v teoretické rovině než v praxi. Realitou je stále přílišný důraz na kontrolu znalostí než na rozvoj přenositelných kompetencí jako týmová práce, kritické myšlení, různé gramotnosti a kompetence pro rozvoj demokratické společnosti. Musíme si klást otázku, co má být cílem vysokoškolského vzdělávání.

  • Rozvoj občanství a demokratických hodnot?
  • Rozvoj či vytváření vědění? 
  • Zaměstnanost?

Jean-Philippe Restoueix zkritizoval přílišný důraz věnovaný třetímu jmenovanému cíli: zaměstnanosti. S odkazem na Danteho by dle něj mělo být cílem vzdělávání, aby každý student dostál více nástrojů pro porozumění současnému světu, v kterém žijeme. Svou přednášku uzavřel tím, že při rozvoji sociálních kompetencí bychom se měli vyhnout sociálnímu inženýrství. Jako vhodný nástroj hodnocení sociálních kompetencí vidí studentská portfolia. Zdůraznil také důležitost vysokých škol jako místa rozvoje kritického myšleni.

Hlavní poselství projektu DASCHE

Na závěr vavšavské konference byla představena hlavní poselství projektu DASCHE. Je třeba vytvořit dostatečný prostor pro reflexi vytváření a hodnocení sociálních kompetencí studentů vysokých škol. Debata o nich by neměla končit tímto projektem. DASCHE byl mělo být začátkem pokračující diskuse mezi vysokými školami, jejich asociacemi, agenturami zajišťujícími kvality vysokého školství, studentskými asociacemi, neziskovými organizacemi a národními a evropskými tvůrci politik. Sociální kompetence by v duchu akronymu projektu (dasche = pl. střecha) měly zastřešovat vysokoškolské vzdělávání.

Výsledky projektu shrnuje tato brožura

Bližší pohled na sociálním kompetence ukazují články:

BESEDA JAN, ŠMÍDOVÁ MICHAELA. 2019. Rozvoj sociálních kompetencí v rámci vysokoškolského vzdělání pro udržitelnou budoucnost. Mezinárodní konference ICOLLE 2019, s. 31-40.

BRDULAK, J., LEWICKI, J., BESEDA, J., KÜHN, I. K., MEYNE, L., KINTA, G. i LABUNSKIS, E. (2020) „The development of graduates’ social competences. The case studies from four European universities in the context of higher education public policy in Poland, Germany, Latvia and the Czech RepublicStudia z Polityki Publicznej, 1(25), s. 99-120. doi: 10.33119/KSzPP/2020.1.5.

Autor článku: Mgr. et Mgr. Jan Beseda, Ph.D.

1 058 Comments

Comments are closed.

Licence Creative Commons   Toto dílo podléhá licenci Creative Commons - uveďte původ, neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License